Velgede valimine
Kuidas valida häid velgi?
Üldjuhul tasuks uusi velgi küsida ametlikust esindusest, siis on kindel, et need ka reaalselt alla sobivad. Kui on huvi siiski ise turul ringi vaadata, tasub silmas pidada järgmisi omadusi.
Mille osas veljed üldse erinevad?
Peamiselt tugevuses ja vastupidavuses, mis on meie auklikel teedel oluline. Tugevus sõltub tootmisprotsessist, selle järelevalvest ja valmistoote tehnilisest kontrollist – röntgen, koormus- ja löögitestid, korrosioonitestid jne. Velje tugevus ja kandevõime on vägagi seotud ka velje kaaluga – raskemad veljed on reeglina suurema kandevõimega ja kergemad veljed paraku ka nõrgemad (pehmemad). On ka erandeid, näiteks erisulamid või süsinikust veljed (www.carbonrev.com).
Velje sobivus konkreetsele autole
Kuldreegel – igasugune kõrvalekalle autotootja parameetritest võib mõjutada nii sõidumugavust kui kütusekulu. Kui on siiski soov eksperimenteerida, tuleb esmalt jälgida, et velg autole lihtviisiliselt alla mahuks. Selleks peab olema õige kinnituspinna nihutus velje tsentri suhtes ehk offset, laius, velje sisediameeter ja siseprofiil (selleks, et pidurid ära mahuksid). Velje sobivust ja tehnilistele nõuetele vastavust kinnitavad TÜV ja ABE sertifikaadid.
Kas suurem diameeter on parem?
Just selle parameetri pärast võetaksegi velgede väljavahetamine kõige sagedamini ette. „Mida suurem, seda parem” ei pea sugugi paika – näiteks suurtele velgedele lähevad peale madala profiiliga rehvid, mis teevad auto jäigemaks. Vältimaks probleeme velgede rattakoobastesse toppimisega, peaks ratta üldise diameetri (velg koos rehviga) üldse muutmata jätma ehk mida suurem velg, seda madalamad rehvid. Ilmselgelt ei tohiks rehv ka sõitmisel vastu rattakoopa äärt puutuda.
Kas laiemad rehvid on paremad?
Laiemad rehvid parandavad üldjuhul auto sõiduomadusi, kuid rehvilaiuse lisamisega tuleb kindlasti piiri pidada. Velje laius on tuunimata autode puhul enam-vähem standardne näitaja, mis sõltub diameetrist. Pea meeles, et isegi ratta laiuse vähese suurendamisega annavad linnateede kitsad roopad ennast märksa rohkem tunda.
Velgede paigaldamine ja mutrid-poldid
Velgede paigaldamiseks on vaja õigeid polte või mutreid ja tsentreerimisrõngaid. Odavate velgede puhul ei ole need alati komplektis ja nende eraldi ostmine võib minna loodetust kulukamaks nii rahalises kui ajalises mõttes, halvemal juhul ei olegi neid leida. Tuntud tootjate velgede puhul sellist probleemi ei teki. Lisaks saab näiteks hoiustamise käigus kaduma läinud tarvikutele kiiresti asenduse.
Millest moodustub velje hind?
- Materjal – alumiiniumvelje puhul väga suuri erinevusi ei ole.
- Tootmisprotsessi keerukus – tavaline valu on kõige odavam, sepistamine kõige kallim.
- Viimistlusmeetodid ja kasutatavad materjalid – värvimine (värvikihtide arv), poleerimine, lakkimine, kroomimine.
- Kvaliteedikontroll ja järelevalve – mida tõhusam, seda kallim.
- Toote tehniline know-how – mida täpsem sobivus ja vastavus OE-parameetritele, seda kallim.
- Sertifitseerimine – TUV, ABE ja kõik muud võimalikud standardid.
- Tootmismaht – kulutused ühe toodetud velje kohta.
- Komplektsus – paigaldustarvikud.
- Garantii ja järelteenindus.
Vali oma Toyotale sobiv velg siit.