Toyota Baltimaade mudelivalikusse on lisandunud vesinik-elektrisõiduk Toyota Mirai, mis on võimeline ühe tankimisega läbima 650 kilomeetrit, eritamata keskkonda ühtegi kahjulikku ainet. Kuigi Eestil ei ole veel oma vesinikutanklat, on Toyota jätkusuutlikuma tuleviku nimel sammu võrra ees.
Aprillis Eestisse jõudev Mirai on tähelepanuväärne nii oma välimuse, tehnoloogia, keskkonnasäästu kui ka sõiduomaduste poolest. Mudelivalikusse lisandunud teise põlvkonna vesinik-elektrisõiduk Mirai on võrreldes eelkäijaga elegantsema ja voolujoonelisema kujundusega, põhineb Toyota uusimal GA-L-platvormil ning kasutab edasiarendatud kütuseelementi.
Toyota Balticu turunduse divisjoni juhi Marek Maide sõnul näeb Toyota vesinikku tõhusa tulevikuühiskonna energiaallikana. "Meie eesmärk on aidata keskkonna- ja energiaprobleeme lahendada kütuseelemendiga elektrisõidukite (Fuel-Cell Electric Vehicle ehk FCEVd) masstootmise kaudu. Vesinikul töötavad sõidukid on väga säästlikud, saavad sõita pikki vahemaid, tankimine on kiire ja ainus heide on vesi. Neil on keskkonnasäästlike autodena tohutu potentsiaal. Usun, et uus Mirai näitab maailma ja meie laste tuleviku nimel head eeskuju, kuidas jõuda vesinikuühiskonnani.“
Samas on vesinik-elektrisõidukite laialdase kasutuselevõtuni endiselt pikk tee, kuna tanklate taristu arendamine on olnud eeldatust aeglasem ja seetõttu on turule toodavate sõidukite arv piiratud. Samas on Lääne-Euroopa vesiniktanklate võrgustik aktiivselt edasi arenenud ja näiteks Saksamaal on tänaseks 91 töötavat vesiniktanklat.
AS Alexela juhatuse esimees Aivo Adamson märkis, et puhtamate kütuste turule toomisel on Alexela olnud innovatsiooni eestvedaja vähemalt kümme aastat ning sealhulgas on ettevõte juba viimased viis aastat tegelenud ka vesinikulahendustega. „Oleme näiteks Tallinnas oma Peterburi tee 77 aadressil asuvas energiakaubamajas ettevalmistusi teinud vesiniku tankimise loomiseks. Selle kütuse tankimisvõimekusega tuleme välja siis, kui on tekkinud tarbimisvajadus“.
„Toyota astutavad reaalsed sammud vesinikuühiskonna suunas on vägagi tervitatavad. Arvestades, et transpordisektor annab globaalselt 24% ja Euroopas koguni 29% kogu CO2-heitmete emissioonist, siis tuleb nende vähendamise nimel tublisti pingutada ning vesinikul on selles oma roll“.
Toyota Mirai peamised omadused
Mirai uuenduste puhul toetuti klientidelt saadud tagasisidele esimese põlvkonna kohta, mis on turul juba alates 2014. aastast. Üheks selliseks sooviks oli näiteks muuta sõiduk viiekohaliseks, mis sai teoks tänu uuele modulaarsele GA-L-platvormile. Uus auto on eelkäijast pikem ja laiem ning sel on pikem teljevahe, aga samas on see madalam.
Tänu kolmele kõrgsurve-vesinikumahutile suureneb auto sõiduulatus 30% võrra. Võrreldes eelmise Mirai kahe mahuti pakutava 4,6 kg-ga salvestavad mahutid nüüd 5,6 kg vesinikku. Tankimine on lihtne ja võtab aega vaid mõned minutid, nagu meile harjumuspäraste vedelkütustega sõidukite puhul.
Uue Mirai koguvõimsus on 182 hj ning kütuselemendi täiustused tagavad sujuva kiirenduse ning suurepärase sõidutunnetuse. Mirai on varustatud ka Toyota viimase põlvkonna aktiivohutuspaketiga Toyota Safety Sense, mis aitab juhti erinevates liiklusolukordades.
Uus vesinikukütuseelementide üksus
Kütuseelementide üksust on muudetud väiksemaks ja kergemaks. Kütuseelementide üksuse maksimumvõimsust on suurendatud varasemalt näitajalt 155 DIN hj / 114 kW uue tippmargini 174 DIN hj / 128 kW. Toimivust külma ilmaga on parandatud ja nüüd saab autot käivitada isegi –30 ˚C temperatuuriga.
Kuna kütuseelementide üksus on viidud sõiduki põhja alt esiossa ning aku ja elektrimootor paiknevad tagasilla kohal, on saavutatud 50 : 50 kaalujaotus, mis annab sõidukile esmaklassilise stabiilsuse.
Liitiumioon-kõrgepingeaku
Uuel Mirail on varasema nikkelmetallhübriidaku asemel liitiumioon-veojõuaku. Kuigi see on mõõtmetelt väiksem, on see energiatihedam, tagades suurema võimsuse ja kokkuvõttes paremad keskkonnanäitajad. Kogukaalu on vähendatud ja tippvõimsust on tõstetud väärtuseni 31,5 kW.
Puhtam õhk
Kütuselemendi üksuse õhu tarnekanalisse on paigaldatud uuenduslik Toyota aktiivfilter. Kui kütuseelemendi tööks tarbitakse ümbritsevast keskkonnast õhku, püüab lausriidest filtrielemendi elektrilaeng kinni 90 –100% mikroskoopilistest saasteainete osakestest, sh vääveldioksiidi (SO2) ja lämmastikoksiidi (NO) osakesed.
Vesi on kütuseelementide töö ainus heide ja see väljutatakse automaatselt äravoolutoru kaudu. Juht saab vee väljutamise aktiveerida H2O lüliti abil.
Varustustasemed ja hind
Uus Mirai on Baltimaade turul saadaval kahe varustustasemega: Premium ja Ambassador. Mõlemal on esindatud uue auto tipptehnoloogia, mis hõlmab salongi mugavuse, teabesüsteemi ja ühenduvuse paljusid uusi funktsioone ning stiililahendusi.
Uue Toyota Mirai hinnad algavad 66 900 eurost.